How to solve a Rubik’s Cube

Rubik's Cube

Image via Wikipedia

Okee, je doet rood bij rood, geel bij geel, groen bij groen…

Rubiks kubus is een puzzel in de vorm van een kubus met elk zijvlak in een andere kleur, meestal bestaande uit 3 rijen van elk 3 blokjes. Elke rij met blokjes kan zowel horizontaal als verticaal worden gedraaid. Het doel is om door de rijen op de juiste manier te draaien, de kubus vanuit een willekeurige startpositie terug naar de positie te brengen met egale zijvlakken.

De kubus is ontworpen door de HongaarErnő Rubik. Als variaties zijn er ook versies met op iedere zijkant een afbeelding. De puzzel wordt vaak Rubik’s Cubegenoemd (Engels cube = “kubus”) maar is ook bekend als de Hongaarse kubus.

Veelvuldig gebruik van de kubus kan leiden tot een vorm van RSI, ook wel de kubusduim of muisarm genoemd.

– Wikipedia over de Rubik’s Cube.

Lees meer voor meer kubus. YAY.

Rubik’s Cubes zijn best wel cool, weetje. En ze zijn stiekem ook heel makkelijk op te lossen. 95% van de bevolking denkt dat je een IQ van 4300 nodig hebt om er één in je handen te hebben en een IQ van OVER 9000 om hem een draai te geven.

Dat is niet zo, laat me je dat vertellen.

Rubik’s Cubes zijn heel simpel op te lossen als je maar snapt wat je aan het doen bent. Dus, ja. Er is een béétje IQ voor nodig om een Cube op te lossen.

Over naar persoonlijke opschepperij. Ik heb mijn Cube in één dag leren op te lossen mét papiertje, en binnen drie dagen zonder. Vervolgens heb ik hem mee naar school genomen en brak de hel los. Micky was de eerste die zag hoe cool die dingen zijn en sinds ik het hem geleerd heb heeft hij iedere variant. Van de 2x2x2 tot de 7x7x7 en de stervormige Cube. Zucht.

Maar afgezien van Micky was er ook nog Boot, die uiteindelijk ook leerde hoe een Cube te solven, Faal, die nog steeds niet snapt wat de kleur oranje in houdt, en Mall, die gewoon een hekel heeft aan de Cube.

Een cube oplossen is echt niet zo moeilijk als het lijkt. En voor iedereen die het niet zelf kan: Hier is mijn leermeester. Degene die mij heeft geleerd hoe je een cube oplost. Zijn naam? Dan Brown.

Zoo! Snap je’m? Klik door voor de volgende video’s en leer zo volledig hoe je cube voor je wint. 😀

 

Rubik's Cube

Klaar? Try this.

Is this post driving you nuts, just like Rubik? Geef hem toch maar door aan anderen! *logisch*
Met de geweldige knopjes na de links kun je iedereen laten weten over hoe awesome ik ben!

 

…Ik ga nooit bezoekers krijgen zo. /sadface

Over Zed

3FM-fan, Rubik's Cuber, Social Media Snob, Apple Fanboy, Music lover but above all, his own wicked self.

Geplaatst op 9 februari 2011, in Dagelijkse yays en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 7 reacties.

  1. waarom ben ik nou weer micky?

  2. (reageer ik, cube oplossende!)

  3. En ik toch maar denken dat Mall zelfs een paars/roze cube heeft. Ze heeft niet een hekel aan alles.

  4. Jij. bent. een. gemeen. persoon.
    Maar wel f#cking genius en mijn bff. ☺

Geef een reactie

