Japan: De beving, de tsunami, de chaos.

Rond 3 uur lokale tijd is Japan getroffen door een aardbeving, zo’n 150 kilometer uit de kust. Met een kracht van 8,9 op de schaal van richter is dit de zwaarste aardbeving in Japan in meer dan 140 jaar. De aardbeving heeft een tsunami teweeg gebracht die Japan over een lengte van 2100 kilometer aan land is gekomen. Hier zijn huizen, auto’s en mensen meegesleurd, braken branden uit en werd er een trein meegenomen, tot nu is het nog onduidelijk waar die heen is.Dit.. is.. best wel erg. Deze aardbeving komt in het rijtje van krachtigste aardbevingen ever, heb ik begrepen. En om dat rijtje te komen moet je wel heel wat teweegbrengen als jonge aardbeving zijnde.

Helaas heeft hij dat ook gedaan. Die tsunami rolde over het land en sleurde werkelijk alles met zich mee. Naarmate er meer puin in dat water verdween, des te destructiever de golf werd.

Nu heeft Japan nog te maken met de naschokken, en is de tsunami ook op weg naar Hawaï en de westkust van Amerika. Natuurlijk zwakt de golf af, maar het kan nog steeds een goede twee meter worden.

Klinkt als worst case scenario? Volgens mij is dit best wel fucking erg, ja. De Japanners zijn het gewend, aardbevingen, maar dan nog hebben ze natuurlijk liever niet dat hun landje zwemles krijgt. Het is nu nacht daar, en ik denk dat d’r heel wat mensen wakker gaan liggen vannacht.

Mijn gedachten gaan uit naar iedereen in Japan, en ik hoop van harte dat de dagen hierna minder destructief zullen zijn, dat het dodental zoveel mogelijk beperkt zal blijven, dat er geen kerncentrales zullen ontploffen en dat de wederopbouw goed gaat verlopen. Succes, Japan. De wereld sta jullie bij.

http://nos.nl/artikel/224779-live-tsunami-in-japan.html
Filmpje, LIVE coverage.

Comment below, strooi wat sterren hieronder en share deze post all you like.
Cijfers in de eerste alinea, en filmpje hierboven naar nos.nl.

Over Zed

3FM-fan, Rubik's Cuber, Social Media Snob, Apple Fanboy, Music lover but above all, his own wicked self.

Geplaatst op 11 maart 2011, in Ov'rig en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

  1. jellybeansftw

    Yay! 5 sterretjes! :’D
    Ik vind het goed hoe je je medeleven toont enz.
    Ik vind het echt zielig, ik kan me niet voorstellen hoe die mensen
    nu kunnen slapen ofzo, ik zou echt gewoon buiten m’n huis slapen. xd
    Goede blog!
    Bye! :’)

Geef een reactie

